
Een uitdaging voor jongeren om te experimenteren met
wetenschappen!
Voor
u als leerkracht een mogelijkheid om wetenschappen
eens op een andere manier aan bod te laten komen!
Doelgroep: Leerlingen en leerkrachten 3e graad
secundair onderwijs
STEM4Eurekas wil leerlingen uit het secundaire onderwijs, meer
plezier doen beleven aan exact wetenschappelijke vakken
(STEM) en ze op die manier proberen warm maken voor een
wetenschappelijke of technische loopbaan.
STEM4Eurekas
is een wetenschapswedstrijd voor jongeren van de 3e
graad secundair onderwijs. In groepjes van 2 tot 5
leerlingen werken ze een experiment of een ontwerp uit. Een
experiment is wetenschappelijke proef of test die uitgevoerd
wordt. Een ontwerp is een technologisch idee dat wordt
omgezet in een ontwerp en ook wordt gebouwd.
Er
is een didactisch pakket voor leerkrachten, met theoretische
beschouwingen & praktische tips met betrekking tot
projectwerk beschikbaar.
Via Eurekas willen we de wetenschappelijke projecten
waarderen, alsook de begeleiding van de leerkrachten, dit
volgens het STEM-actieplan.
Wat houdt het project in en wat wil men bewerkstelligen?
Er
volgen nog steeds te weinig leerlingen exact
wetenschappelijke en technologische studierichtingen. We
spreken van knelpuntstudies en knelpuntjobs. Het
STEM-actieplan weet daar alles over.
Het project STEM4Eurekas wil leerlingen meer plezier doen beleven
aan exact wetenschappelijke vakken en ze op die manier
proberen warm te maken voor een wetenschappelijk of
technisch loopbaan.
STEM4Eurekas
nodigt teams leerlingen uit het secundair onderwijs
uit om aan een wedstrijd deel te nemen. Leerlingen zetten,
met hulp van een leerkracht, een wetenschappelijk experiment
of proefopstelling op. Een natuurkundige wet of een
wetenschappelijk of theoretisch begrip moet aanschouwelijk
voorgesteld worden. Eurekas is dus perfect te kaderen binnen
het leerplan en STEM.
Na
afloop dient een bouwplan, handleiding en een kort verslag
over het verloop en de samenwerking ingestuurd te worden en
op www.stem4eurekas.be
gepubliceerd en ook op de Facebookpagina. Het is wenselijk
om een filmpje over het verloop en het resultaat van het
project te posten op youtube of
www.facebook.com/stem4eurekas. Op die manier strijden
de leerlingen mee voor een Eurekas-award. De uitreiking van
deze awards vormt het einde en tevens het hoogtepunt van dit
project. De projecten worden ingedeeld in een aantal
categorieën en worden er winnaars per categorie uitgeroepen
en prijzen uitgedeeld.
Werkwijze:
De
deelnemers mogen zich baseren op eerder uitgevoerde
experimenten. Het experiment zelf moet niet noodzakelijk
origineel bedacht zijn. De experimenten worden bij voorkeur
uitgevoerd met eenvoudige, voor iedereen toegankelijke
hulpmiddelen en materialen. Het is niet de bedoeling om
meetinstrumenten te gebruiken die enkel in een labo
beschikbaar zijn. Hun leerkrachten krijgen een werkmap mee.
Daarin worden de projectdoelstellingen toegelicht en
handvaten geboden om leerlingen optimaal te begeleiden.
STEM4Eurekas
brengt geen bergen extra werk mee voor leerkrachten.
Het ingestuurde experiment kan gekaderd worden binnen het
leerplan. Meedoen aan een wedstrijd tijdens de lessen kan
voor leerlingen een extra stimulans zijn om actief bezig te
zijn met wetenschappen. Leerkrachten kunnen bepaalde delen
van de leerstof eens op ‘een andere manier’ aanreiken.
Een onafhankelijke jury, met werknemers uit het
bedrijfsleven die het
STEM-charter ondertekend hebben, beoordeelt de
ingezonden experimenten op basis van volgende criteria.
-
de didactische waarde en de wetenschappelijke
toelichting;
-
de creativiteit en originaliteit bij de uitwerking;
-
de kwaliteit van het bouwplan, de handleiding en de
stuklijst;
-
de samenwerking binnen het team;
-
de mate waarin de proef geschikt is voor herhaling
binnen een andere groep.
Ook de inzenders kunnen, via de
facebookpagina, hun stem uitbrengen bij alle
experimenten. Tijdens de ‘Eurekas-awards’ worden de winnaars
van de wedstrijd geselecteerd uit de vooraf genomineerde
deelnemers. De genomineerden mogen hun proef tijdens het
slotmoment komen demonstreren. Na afloop van het project
blijft de inzending online via
www.stem4eurekas.be
Zo kan het aangeleverde materiaal een inspiratiebron voor de
toekomst vormen.
Finale en prijzen:
Deelname aan STEM4Eurekas is gratis. Wij vinden de waardering en
stimulering van STEM projecten zeer belangrijk. Ook het
samenbrengen van zo’n STEM projecten vinden wij een
belangrijk gebeuren.
Alle deelnemende leerlingen die aanwezig zijn op de
STEM4Eurekas-award ontvangen een bioscoopticket.
De
afsluiter van deze jaarlijkse wedstrijd is de
STEM4Eurekas-Awardshow, die plaatsvindt op woensdagnamiddag
31
mei in de grote aula van de
Hogeschool VIVES te Kortrijk. Alle genomineerden stellen
er hun project voor, en na een spetterende wetenschapsshow
maakt de jury de eindwinnaars bekend. Zij gaan niet alleen
naar huis met een STEM4Eurekas-Award, maar ook met prachtige
prijzen.


Voor jongens
en meisjes met goesting in STEM ...
STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics
In het Nederlands lees je dit
als:
"exacte wetenschappen, techniek/technologie,
ontwerp/creatie en toegepaste wiskunde"