|
|

Projecten
(alfabetische
volgorde van deze 25 projecten met 75 leerlingen)
Science
Technology/Engineering
Sociotechnology
1) Akoestische
levitatie -
ontwerp |
De liVTIes: Tom Catry - Daan Delabie - Tijs
Nevejans |
Ieper |
6de jaar industriële wetenschappen
leerkracht:
Koen Plovier |
Beschrijving: De leerlingen gaan op zoek
of het mogelijk is om via geluid kleine voorwerpen
te laten zweven. Deze vorm van contactloos transport
kan nuttig zijn om bijvoorbeeld gevaarlijke (bv.
Chemisch gevaarlijke, zeer warme of koude of
radioactieve) stoffen op een veilige manier te
transporteren. Naast een theoretische studie over
dit onderwerp, hebben de leerlingen ook een
proefopstelling gemaakt om na te gaan of het
inderdaad mogelijk is om via geluidsgolven kleine
objecten, zoals bijvoorbeeld piepschuim bolletjes of
stukjes aluminiumfolie te laten zweven. |
Resultaat: De leerlingen zijn er in
geslaagd om een werkende proefopstelling met een
transducer te maken. Deze creëert staande golven
door geluidsgolven te weerkaatsen tegen een
spiegeloppervlak. De sturing van deze
proefopstelling hebben ze zelf in elkaar gestoken en
ze hebben al kleine objecten kunnen laten zweven aan
de hand van hun opstelling. |
2) ‘Cholesterol’
pil - de werking - experiment |
Cholé:
Armand Dubuc - Stijn Lapere |
Wervik |
5+6de jaar wetenschappen-wiskunde
leerkracht:
An Seynnaeve |
Beschrijving: Onderzoek naar de gevolgen en
oorzaken van een hoog cholesterolgehalte en de
actieve werking van de cholesterolpil aantonen,
verwerkt in een wetenschappelijke poster. |
Resultaat: Via microscopisch onderzoek
zagen we een duidelijk verschillend beeld van
voedingsmiddelen zonder en met ‘cholesterol’pil
behandeld. |
3) Chocolade,
voedsel van de goden? -
experiment |
Chocolate: Marcellino Verbeke - Robbe
Derudder - Michiel Vandamme |
Wervik |
5de jaar wetenschappen-wiskunde
5de jaar economie-wiskunde
leerkracht:
An Seynnaeve |
Beschrijving: Kan de combinatie van vet en
suiker in chocolade, die je ook terugvindt in rijpe
moedermelk, de oorzaak zijn van chocoladeverslaving?
Om dit te achterhalen, pasten we diverse
scheidingstechnieken toe op witte, melk en pure
chocolade om vet en suiker af te zonderen. |
Resultaat:
Chocolade is het
een van de weinige natuurlijke voedingsmiddelen dat
zo rijk is aan suikers én vetten. Vooral witte en
melkchocolade hebben een hoog vet/suiker gehalte.
Onze hypothese kan dus het verslavend effect van
witte en melkchocolade verklaren. Voor pure
chocolade is er een andere oorzaak. |
4)
Elektrische
buggy -
ontwerp |
Creepy Buggy:
Ward De Keyser - Maarten Detailleur - Mathisse
Vanspeybrouck - Benoit Verfailie - Thijs Lauwers |
Roeselare |
6de jaar industriële wetenschappen
leerkracht:
Günther Vinckier
Andy Nyffels |
Beschrijving: Ontwerp en realisatie van
een elektrische buggy. De buggy kan op 4
verschillende manieren bestuurd worden: 1) een stuur
+ pedalen, 2) bluetooth playstation controller, 3)
USB-joystick, 4) een smartphone via Wifi. |
Resultaat: Een werkende elektrisch
aangedreven buggy met 4 verschillende
besturingsmogelijkheden. |
5) Ergonomische
en flexibele ziekenhuistafel -
ontwerp |
Visionary Care: Marlies Pieters - Linde Eggermont |
Kuurne |
5de jaar wiskunde-wetenschappen
leerkracht:
Liesbeth Gheysens |
Beschrijving: Het project hield in om een
ziekenhuistafel te maken die voldoet aan de
behoeften van de patiënt, waarbij we rekening houden
dat de huidige ziekenhuiskamers kleiner en kleiner
worden en dus de ziekenhuistafel compact moet kunnen
worden opgeplooid.
Eerst hebben we enquête opgesteld om de behoeften
van de patiënten te weten te komen. Aan de hand van de behoeften
hebben we een model ontworpen en gemaakt. |
Resultaat: Onze opzet om een ziekenhuis
tafel te maken die voldoet aan de wensen van de
zorgvrager, is in onze ogen goed gelukt. Onze
berekeningen zijn niet 100 % perfect omdat we de
massa van de vijzen niet in onze berekening hebben
meegerekend EN omdat we de massa die we verloren
door op 2 plaatsen 1.3 cm uit te frezen niet hebben
afgetrokken van onze berekeningen. |
6) Fagmobiel - experiment |
Midash Engineering: Jesse Claerhout -
Alexander Kamoen |
Tielt |
6de jaar wiskunde-wetenschappen
leerkracht:
Els Merveillie en Kobe Nachtergaele |
Beschrijving: Een lego-auto die
automatisch bestuurd en niet botst door middel van
een afstandmeter en een motor. Via led's zien we op
welke afstand de auto zich van een muur bevind. |
Resultaat:
Een
zelfrijdende wagen uit lego die obstakels detecteert
en bij het benaderen van deze, vanzelf afremt. |
7) Future Traffic -
ontwerp |
Future City Builders: Jelle Callewaert -
Julien Braekevelt - Mirte Maes - Olivier Van Damme |
Tielt |
6de jaar
Wetenschappen-Wiskunde
6de jaar Wetenschappen-Talen
6de jaar Grieks-Latijn
leerkracht:
Els Merveillie en Kobe Nachtergaele |
Beschrijving: We maken een station. Een
trein zal over een lichtsensor rijden, dan zal een
slagboom neergaan, ook zullen LED-lichtjes branden
en zal een lcd-schermpje een tekstje afspelen. De
infrastructuur wordt vervolledigd met een
automatisch verkeerslicht. Dit wordt mogelijk
gemaakt door een combinatie van LED-lichtjes en
lichtsensor om de autootjes te detecteren. |
Resultaat:
alles werkt
zoals hierboven beschreven |
8)
Hovercraft -
ontwerp |
Het
hovercraftteam:
Simon Callewaert - Jens Bruneel - Bram Lemey |
Kuurne |
5de jaar wiskunde-wetenschappen
leerkracht:
Liesbeth Gheysens |
Beschrijving:
Het is een
oude tafel die we hebben omgebouwd tot een
hovercraft met allemaal materiaal van in de dichte
omgeving. De tafel laten we zweven door een
bladblazer die een plastic omhoog duwt om zo vooruit
te bewegen. |
Resultaat:
Het project is
gelukt met behulp van twee bladblazers, zo hebben we
een minimale afstand bereikt. De tafel was te zwaar
( de enige die we hadden) en de bladblazers waren te
zwak om een persoon te vervoeren. |
9) Laser
projectie microscoop - ontwerp |
De LaserBro's:
Keanu Cleenewerck - Tanguy D'hondt
- Willem Desmet - Harrie Eeckhout - Kobe Holvoet |
Kuurne |
5de jaar wiskunde-wetenschappen
leerkracht:
Liesbeth Gheysens |
Beschrijving: We hebben zelf een microscoop
gemaakt met behulp van een laserpen en hebben de
vergroting van de lens berekend. |
Resultaat: Het werkt goed in een echt
donkere kamer.
Met ons materiaal kunnen we een laservergroter maken
die dingen tot ongeveer 450 maal vergroot. Daar zijn
foto's van beschikbaar. |
10) Lightproducten,
de waarheid - experiment |
Lightbros: Gilles Louwyck - Marlon Porreye - Maxime
Vandamme |
Wervik |
5de jaar wetenschappen-wiskunde
5de jaar economie-wiskunde
leerkracht:
An Seynnaeve |
Beschrijving: Doen lightproducten echt wat
ze beloven en zitten er effectief minder vetten,
suikers, calorieën… in lightproducten of zijn
lightproducten toch niet zo rooskleurig? |
Resultaat: Lightproducten verschillen in
aantal calorieën, vetten en/of suikers. Ook de prijs
is aanzienlijk hoger. Ook de smaak van
lightproducten is aanzienlijk verschillend.
Echter….alleen maar lightproducten eten is geen
garantie voor gewichtsafname, integendeel! |
11) Luchtdruk
kanon -
experiment |
DRL : Robbe Labeeuw - Henri Surmont - Niels
Vanhoutte |
Kuurne |
5de jaar economie-wetenschappen
leerkracht:
Liesbeth Gheysens |
Beschrijving: Via een 2m lange PVC buis
wordt een houten balletje afgevuurd via luchtdruk
die wordt toegevoerd in de buis via een compressor. |
Resultaat: Wanneer de luchtdruk te hoog is
wordt het balletje afgevuurd over een afstand tussen
25 en 50 meter. |
12)
M&M
sorteerder -
ontwerp |
Red Hot Oompa-Loompas: Gilltumn Vanhauwaert - Thiemen Albers |
Tielt |
6de jaar wetenschappen-wiskunde
leerkracht:
Els Merveillie en Kobe Nachtergaele |
Beschrijving: Een machine die m&m's per
kleur sorteert. |
Resultaat: De m&m's zijn per kleur
gesorteerd. |
13) Melk, de witte
motor -
experiment |
Mmmmmmm: Silke Descamps - Dafne Ramaut |
Wervik |
6de jaar wetenschappen-wiskunde
leerkracht:
An Seynnaeve |
Beschrijving:
Via een titratie
proberen we het gehalte aan vit. C in 8
verschillende soorten ‘melk’ te bepalen |
Resultaat: In babymelk is het gehalte vit
C het hoogst, plantaardige ‘melk’ bevat minder vit.C
dan dierlijke melk. |
14) Muziek als
legale doping -
experiment |
Music is our
drug: Lisa Catteuw - Justine
Ghesquière |
Wervik |
5de jaar wetenschappen-wiskunde
leerkracht:
An Seynnaeve |
Beschrijving: Kan muziek de
sportprestaties beïnvloeden? Welke muziekgenres
geven lopers een positieve stimulus? |
Resultaat: Via verschillende experimenten,
hebben we kunnen aantonen dat muziek een invloed
heeft op inspanningen en dat luisteren naar muziek
tijdens het sporten betere prestaties levert. |
15)
Olifantentandpasta -
ontwerp |
Rocket Power: Hélène Lafaut
- Lisa Vercruysse
- Valerien Bruneel - Paulien Breemeersch |
Kuurne |
5de jaar economie-wetenschappen
leerkracht:
Liesbeth Gheysens |
Beschrijving: Door
enkele stoffen samen te brengen krijgen we een
chemische reactie met een snel zichtbaar resultaat. |
Resultaat: De
pasta zal uit de maatcilinder, erlenmeyer,
maatbeker, ... gaan en we willen dat de pasta zeer
hoog uit de maatbeker 'vliegt'. |
16) Pimped Out
Crumped Out Truck of Pussywagon - ontwerp |
Broem: Fabrizio Dekoning - Enzo Vanhauwaert |
Tielt |
6de jaar wetenschappen-wiskunde
6de jaar moderne talen-wetenschappen
leerkracht:
Els Merveillie en Kobe Nachtergaele |
Beschrijving: Het is een auto aangestuurd
door een Arduino en werkt met afstandsbediening. |
Resultaat: De auto kan rijden. |
17) Schermen, de
duivel? -
experiment |
Schermen de duivel: Eliah Strijbol - Lukas Billiau |
Wervik |
5de jaar wetenschappen-wiskunde
leerkracht:
An Seynnaeve |
Beschrijving:
Onderzoek naar
de invloed van het licht van digitale schermen op de
ogen, verwerkt in een wetenschappelijke poster. |
Resultaat:
Het blauwe
licht heeft een schadelijke invloed met vele
gevolgen voor de ogen. |
18) Sound reactive
light box -
ontwerp |
EOTF (Engineers Of The Future): Ward Haeck -
Maurice Demeyere |
Tielt |
6de jaar wetenschappen-wiskunde
leerkracht:
Els Merveillie en Kobe Nachtergaele |
Beschrijving: Kubus gemaakt uit plexi-glas
waarin de led's bevestigd zijn. Led's en LCD-scherm
zijn verbonden met Arduino. |
Resultaat: De kubus reageert op inkomende
geluidsignalen. |
19) Strange Water -
experiment |
Aqua Autem: Meuwes Thibo - Maxime Carrein -
Evert Cottyn - Lowie De Lombaerde |
Roeselare |
5de jaar industriële wetenschappen
leerkracht:
Benjamin
Samyn
Johan
Vanhaverbeke |
Beschrijving: Met behulp van een
smartphone, een arduino, een power led en een
luidspreker wordt gepoogd om water naar boven te
laten stromen. Zie
dossier. |
Resultaat: Je gelooft je eigen ogen niet:
het water lijkt omhoog te stromen!
--> zie
filmpje1 -
filmpje2 |
20) Stress en de
bloedsuikerspiegel -
experiment |
Stressy Sugar Researchers: Anouk Titeca -
Melissa Debacker |
Wervik |
5de jaar wetenschappen-wiskunde
leerkracht:
An Seynnaeve |
Beschrijving: Heeft
kortstondige stress (bv. aankondiging
onverwachte toets) een invloed op de
bloedsuikerspiegel? We
onderzochten dit aan de hand van een steekproef
bij leerlingen uit het eerste middelbaar. Hun
bloedsuiker werd bepaald met een glucosemeter
(ontleend van oma), voor en na een onverwachte
spreekbeurt.
|
Resultaat: De resultaten toonden een
stijging van de bloedsuikerspiegel bij kortstondige
stress. De onderzoeksmethode werd verwerkt in een
wetenschappelijke poster. |
21)
Stroomgenerator -
ontwerp |
De
stroomgenerators: Thomas Ehouarne - Michiel Van Hecke -
Wouter Duvilliers - Alexander Van Mol |
Kuurne |
5de jaar wiskunde-wetenschappen
leerkracht:
Liesbeth Gheysens |
Beschrijving: Ons concept was het maken van
een stroomgenerator volgens het principe van een
dynamo. Met behulp van magneten wordt er in een
spoel een spanningsverschil gecreëerd, zodat er
stroom opgewekt wordt |
Resultaat:
We lieten
supermagneten bewegen in een zelfgemaakte spoel van
2000 windingen. De magneten werden aangedreven door
een extra ketting op het achterste tandwiel van een
fiets. Hiermee creëerden we een flux en een
inductiespanning van 0,5V. |
22)
Videobeeldanalyse van bewegingen -
experiment |
Kino: Simon Christiaen - Louis Debaere |
Wervik |
6de jaar wetenschappen-wiskunde
leerkracht:
An Seynnaeve |
Beschrijving:
Via
videobeeldanalyse welke we achterhalen wat het nut
is van dergelijke analyse, kunnen we die
beeldanalyse gebruiken om fysieke prestaties te
verbeteren? |
Resultaat: De slow motion video opname van
de loopprestaties van Simon werden geregistreerd en
geanalyseerd met het software programma Kinovea. Via
verschillende grafieken, kunnen we voorzichtig
besluiten dat dergelijke beeldanalyses wel hun nut
hebben in het trainingsprogramma. |
23) Warme
Lunchdoos -
ontwerp |
De warme lunchers: Laura Bistoen - Emma Nijs
- Emma Godderis - Tine Marreel - Liesel
Vandekerckhove |
Kuurne |
5de jaar economie-wetenschappen
leerkracht:
Liesbeth Gheysens |
Beschrijving: Het ontwerp is een soort
brooddoos met een kleinere brooddoos erin en
daartussen 3 verschillende vullingen. Hierbij testen
we welke vulling het langst het eten warm houdt |
Resultaat: Het resultaat is dat we het
eten met de juiste vulling lang kunnen warm houden. |
24) Waterraket -
ontwerp |
Team Rocket
Power:
Viktor De Smyter -
Brent Gheysen - Jannes De Greve - Remi Verhulst |
Kuurne |
5de jaar
Wetenschappen-Wiskunde
leerkracht:
Liesbeth Gheysens |
Beschrijving: Hoe hoog kan een waterraket
vliegen? Hoeveel druk wordt er gegenereerd in de
fles/hoeveel druk is er nodig om de fles toe doen
vliegen? |
Resultaat:
Om een
waterraket voldoende hoog te kunnen stuwen moeten we
rekening houden met enkele eigenschappen zoals de
massa, dit komt ongeveer neer op de massa van het
water en de vleugels, want het gewicht van de
plastic fles is verwaarloosbaar. Hoe groter de
massa, hoe minder hoog onze raket kan raken, maar
omgekeerd geldt, dat hoe meer water je hebt, hoe
meer stuwkracht. Daarom moesten we een evenwicht
vinden en dit kwam neer op 350 ml water in de fles,
bij deze inhoud vloog de fles het hoogst en langst,
namelijk 17,2 meter hoog over 3,75 seconden. Een
raket bouwen die recht omhoog vliegt is nog iets
anders, dit trachtten we te bereiken door
plexiglazen vleugels aan de buitenkant te
bevestigen, maar dit bleek praktisch onhaalbaar. |
25) Wing -
ontwerp/experiment |
Team AERO: Andres Sanders - Jaouad Rahmani -
Christopher Van Hessche |
Kortrijk |
6de jaar wiskunde-wetenschappen
leerkracht:
Filip Windels |
Beschrijving: Onderzoek
doen naar wat de voorwaarden zijn om iets te
doen vliegen. Uit wat we hebben geleerd een
design kiezen. Experimenteel de beste
motor/propeller configuratie bepalen.
Onderzoeken wat de invloed is van vortex
generators op de vlieg karakteristieken van het
design.
|
Resultaat: Een geperfectioneerde vleugel
met de best mogelijke vliegkarakteristieken maar dit
toch in een compact design. |

Voor jongens
en meisjes met goesting in STEM ...
STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics
In het Nederlands lees je dit
als: "exacte wetenschappen, techniek, design/creatie en toegepaste wiskunde".
|