|
|

Projecten
(alfabetische
volgorde van deze 28 projecten met 93 leerlingen)
1)
Aardbevingsbestendig bouwen - ontwerp |
Pasini:
Pauline Vynckier - Sigrid Scheldeman - Nika
Pountouchachvilli |
 |
6 Wetenschappen Wiskunde
leerkracht:
Nadine
Plovie |
Beschrijving: We hebben een
aardbevingssimulator gebouwd en het effect van een
spouwdonut op aardbevingsschade door love-golven
onderzocht. |
Resultaat: De spouwdonut heeft een positief
effect op eht beperken
van aardbevingsschade door love-golven, maar het resultaat
is afhankelijk van de viscositeit van het materiaal in de
spowdonut. |
2)
Aquaponics - ontwerp/concept |
De EcoVissers:
Kasper
Deprez - Rigor Balasanyan |
 |
5 Industriële
wetenschappen
leerkracht:
Tomas Van
den Hende |
Beschrijving: De gehele klas werd in vier
groepen verdeeld en elk moest met volgende opdracht
aan de slag: De bedoeling is om een systeem uit te
werken waarbij het vervuilde water van een aquarium
gebruikt wordt om een aantal planten te voeden.
Nadat het water zijn afval/plantenvoeding heeft
afgestaan aan de planten komt het gereinigde water
opnieuw terecht in de aquarium. Ook is het de
bedoeling dat het systeem 2 maanden autonoom kan
werken. Esthetiek is ook geen onbelangrijke factor |
Resultaat: Deze groep heeft door middel van
peer-evaluatie “gewonnen”. Zowel op gebied van
vernieuwing en design was deze groep unaniem de
betere. De uitvoering is door tijdsgebrek nog niet
gebeurd. |
3)
BOBtailmaker - ontwerp/experiment |
B&B Bob en
Bart:
Paco vandecasteele - Maxime Perneel |
Kortrijk |
6
Elektromechanica
leerkracht:
Jan.Declercq |
Beschrijving: Toestel om moctails te maken
adv een smartphone – Opslag van dranken in flessen –
doseersysteem uit bar - beweging via cilinders op
perslucht – sturing via PLC! |
Resultaat: Een uitvoerige digitale
beschrijving is beschikbaar in het GIP-bundeltje |
4)
Clobox: Closing Box Automatisation - ontwerp |
De Cloboxers:
Amber
Deceuninck - Pasquinel Van Hoorickx |
 |
5 Industriële
wetenschappen
leerkracht:
Tomas Van
den Hende |
Beschrijving: De opdracht was heel kort:
ontwerp een zowel mechanisch, elektrisch en
PLC-gestuurde kleinschalige industriële machine (met
voorkeur geautomatiseerd) met actuatoren die ter
beschikking zijn in het lokaal engineering.
Het concept is vrij te bepalen na onderling overleg.
Hier is gekozen voor het automatisch lijmen en
toeplooien van een specifiek type doos. |
Resultaat: Tijdens het prototypen zijn
verschillende (mechanische) problemen boven water
gekomen waardoor er innovatief is opgetreden. De
mechanische constructie is zo goed als kaar. De
komende weken moet de elektrische uitwerking en
programmering nog gebeuren |
5)
De dynamische voorschriftenrobot -
ontwerp/experiment |
D (2 pi x):
Benoît
Boone - Ewoud Collijs - Sarah Blockx |
 |
6
Wetenschappen-Wiskunde
leerkracht:
Frida
Boterdaele |
Beschrijving:
Met behulp van
een stappenmotor uit een oude printer, enkele
condensatoren, twee metalen buizen en een riem,
wordt een opstelling gemaakt om een voorwerp met een
constante snelheid te laten bewegen onder een CBR,
die aangesloten is op een grafische rekenmachine. Na
afloop verschijnt de grafiek (gespiegeld) op het
scherm van de rekenmachine. Met de gegevens kan een
functievoorschrift bepaald worden dat bij de vorm
van het voorwerp hoort. |
Resultaat: Een voorwerp beweegt met constante
snelheid voorbij een sensor, zodat een
functievoorschrift kan opgesteld worden. |
6)
De FRESHJUP - Freshjuicepress -
ontwerp/experiment |
Het
BRUNELI-Team:
Bruno D’hoop -
Eli Cossey |
Kortrijk |
6
Elektromechanica
leerkracht:
Jan.Declercq |
Beschrijving: en simpele
keuken-sinaasappelpers geautomatiseerd met een
lineaire motor en PLC-sturing |
Resultaat: Eindresultaat zie foto en digitale
beschrijving in GIP-naslagwerk |
7)
Fliessenförder - ontwerp |
De
Fliessenförderers:
Aaron Vandeputte
- Jarmo Logghe - Florine Van Kerschaver |
 |
5 Industriële
wetenschappen
leerkracht:
Tomas Van
den Hende |
Beschrijving: De opdracht was heel kort:
ontwerp een zowel mechanisch, elektrisch en
PLC-gestuurde kleinschalige industriële machine (met
voorkeur geautomatiseerd) met actuatoren die ter
beschikking zijn in het lokaal engineering. Het
concept is vrij te bepalen na onderling overleg.
Hier is gekozen voor het automatisch stapelen van
een bepaald aantal (kleine) tegels en het
klaarleggen zodat de tegels klaar zijn voor
verpakking |
Resultaat: Het mechanisch ontwerp loopt enige
vertraging op door één onderdeel die nog niet is
afgewerkt. Elektrisch staat deze groep dan ook iets
verder |
8)
Get Fresh Toothpaste - ontwerp |
Get fresh:
Emmanuella Umutoniwase - Stella Brabant - Anita
Parmentier |
 |
Sociaal en
Technische Wetenschappen
leerkracht:
Nele Demedts |
Beschrijving: o make toothpaste you will need
3mixing cups and a funnel to avoid spilling. In the
first mixing cup add 15 ml of water (distilled
water), 2 to 4 drops of food coloring, 15 gram of
chalk and 8 ml of sorbitol. Mix well with a stir bar
or spatula. In the 2nd moxing cup add 10 ml of
glycerin and 1gram of xanthan powder. In the 3rd
mixing cup add 4ml of natural neutral soap, 3 to 6
drops of pepermint oil. Pour all 3 mixed ingredients
in one mixing cup, stir well wirh a stir bar and add
2 to 3 drops of paraben for better preservation.
Stir everything together till it's evenly
distributed and a homogeneous paste os made. Pour
the mixture (toothpaste) in a 30 ml aluminium tube
and close well with a tibe air duct. |
Resultaat: |
9)
Handcrème - ontwerp |
De Crèmekes
van Halle:
Cameron Servaes -
Liesl Müller - Sven Claus |
 |
Sociaal en
Technische Wetenschappen
leerkracht:
Nele Demedts |
Beschrijving: Handcrème maken |
Resultaat: Het resultaat wordt later
verstuurd |
10)
Het Einstein effect - ontwerp |
Club
Backstage:
Arno Degrieck - 5
MVT met Justin Houtekier (4x) - 6 MVT met Jens
Vanoverberghe |
Kortrijk |
6
Elektromechanica
leerkracht:
Jan.Declercq |
Beschrijving: Een variante op een Pick and
place-systeem – alle mechanische onderdelen gemaakt
door leerlingen op CNC-machine – perslucht
aangedreven systeem – PLC Beckhoff |
Resultaat: zie digitaal naslagwerk GIP! |
11)
Het frame van Lolatinus - ontwerp/experiment |
Lolatinus:
Renaat Lotthior - Robbe Lapauw |
Kortrijk |
6
Elektromechanica
leerkracht:
Jan.Declercq |
Beschrijving: Het frame is ontwikkeld om te
dienen als basis voor een magazijnsysteem –
positioneren van een X- Y-systeem –
stappenmotoren – instelbaar frame PEC – tandriemoverbrenging
– schroefdraadspindel – PLC |
Resultaat: Systeem volledig ontworpen en
uitgevoerd door leerlingen! Uitvoerige beschrijving
in GIP-naslagwerk |
12)
Korte Wapper & Magic Hole - ontwerp/experiment |
Het Korte Wapper STEAM TEAM:
De Raedt Lore - Denys Anna - Swerts Teun |

Life & STEAM school |
Biotechnologische
wetenschappen
leerkracht:
Alexandra Lybaert |
Beschrijving: De leerlingen van 5BIO gaan de LITTLE LILLY STEAM
CHALLENGE aan om zo snel mogelijk een creatieve elektromotor
te ontwikkelen. De elektromotor samen met
batterijtechnologie staat immers centraal in de volledige
omslag naar gezonde energie. Om de leerlingen te tonen dat
de elektrische motor vele malen eenvoudiger is dan een
fossiele verbrandingsmotor baseren ze hun concept op de
eenvoudigste elektromotor ter wereld. Met een paar
supermagneten, een1,5 Volt batterij ,een hamer, een nagel en
heel veel goesting knutselen ze hun eerste elektromotor in
elkaar. Zo demonstreren de leerlingen uit deze
technologische TSO richting Biotechnologische wetenschappen
hun echte kracht : een can-do mentaliteit, hands-on leren,
handigheid & creativiteit.
De leerlingen van 5BIO gaan zelf online op zoek naar wat een
elektromagneet is. Wat is het? Wat doet het? Hoe kan je zelf
een elektromagneet maken? Wat kan je daarmee doen? In dit
experiment moeten ze zelf een elektromagneet maken en
onderzoeken wat er gebeurt. Na dit experiment heeft de TESLA
motor geen geheimen meer. Dit experiment toont aan dat Tesla
goed bezig is. En het kan nog beter. Omdat de elektrische
batterijen zeer zwaar zijn, zijn de banden dik en heeft de
Tesla meer bandenstof dan een SUV. En omdat de capaciteit
van de batterijen beperkt is , weegt een Tesla nu 2 ton om
80 kg te transporteren. Maar waarom heeft de Tesla zoveel
batterijen nodig? Dat moet en kan lichter.3kWh/100 km moet
haalbaar zijn. Misschien zijn biomaterialen wel de toekomst
om onze mobiliteit nog efficiënter, lichter en
duurzamer te maken |
Resultaat: De leerlingen van het Korte Wapper
team zijn erin geslaagd om binnen de minuut hun
eerste ontwerp te maken. Vervolgens evolueert de
saaie motor naar een draaiend hartje dat op zijn
beurt muteert naar De Korte Wapper. En de leerlingen
dromen hardop van meer : “ Gaan we echt eens zo’n
hele stelling bouwen zodat het omhoog gaat?”
Dankzij een spoel, een nagel en een kapotte ijzeren kapstok
komen online PHET simulaties tot leven. Meer hadden de
leerlingen niet nodig om zich te verwonderen over de magie
van elektromagnetisme. Hoe kan het dat een leeg gat plots
gevuld wordt met een onzichtbare kracht? Waw! Het experiment
werd dan ook terecht “Magic Hole” gedoopt. De kracht van de
verwondering komt in dit korte maar krachtige experiment
heel sterk tot uiting, alsook de intrinsieke motivatie om nu
echt te gaan begrijpen wat er gebeurt. De boodschap is
duidelijk : een elektromagneet is echt niet zo moeilijk als
het lijkt en het is een belangrijke sleutel in de productie
van gezonde lucht. |
13)
Kuifje maakt
gel - ontwerp |
Benjamin & Laora
& Lise:
Lise Mathieu -
Laora Vandendaul - Benjamin Werts |
 |
Sociaal en
Technische Wetenschappen
leerkracht:
Nele Demedts |
Beschrijving: Zit je dag vol met avonturen en
heb je geen tijd om in de spiegel te kijken hier is
de oplossing! |
Resultaat: |
14)
Lopende Motor & Galaxy ONe - ontwerp &
experiment |
Het Lopende Motor STEAM TEAM:
De Meester Josse - Matthias Banckaert - Debbaut Ruben |

Life & STEAM school |
Biotechnologische
wetenschappen
leerkracht:
Alexandra Lybaert |
Beschrijving: De leerlingen van 5BIO gaan de LITTLE LILLY STEAM
CHALLENGE aan om zo snel mogelijk een creatieve elektromotor
te ontwikkelen. De elektromotor samen met
batterijtechnologie staat immers centraal in de volledige
omslag naar gezonde energie. Om de leerlingen te tonen dat
de elektrische motor vele malen eenvoudiger is dan een
fossiele verbrandingsmotor baseren ze hun concept op de
eenvoudigste elektromotor ter wereld. Met een paar
supermagneten, een1,5 Volt batterij, een hamer, een nagel en
heel veel goesting knutselen ze hun eerste elektro motor in
elkaar. Zo demonstreren de leerlingen uit deze
technologische TSO richting Biotechnologische wetenschappen
hun echte kracht : een can-do mentaliteit, hands-on leren,
handigheid & creativiteit. |
Resultaat: Eerst gaan ze de andere teams
ondersteunen. Ook zij bouwen interactief verder op
de ontwerpideeën van de andere teams. Wie laatst
lacht, best lacht. Het Lopende Motor team houdt wel
van actie, muziek en spel. Maar het wordt toch best
spannend als ze ontdekken dat de elektromotor warm
begint te worden door energieverliezen. Kan dat
ontploffen? Het resultaat is een schoolvoorbeeld van
continu innoveren. Geen breakthrough maar wel een elegante simpele elektromotor. De
meest robuuste van de drie tot nu toe. Maar creatief ?
Wacht, eerst even experimenteren en dan ontdekken alle
leerlingen van 5BIO samen hoe gelijkpolige magneten elkaar
afstoten. Het resultaat is verbluffend en geniaal simpel.
Met een klein magneetje kan je een grote motor op sleeptouw
nemen. De lopende motor is geboren. Zou men daar in de haven
iets kunnen van leren?
Hetzelfde doen als de andere teams ? Ppff. Daar doen wij
niet aan mee. Wij gaan even de gekende paden verlaten. Wat
doen de anderen? Zij bouwen een elektromagneet? Als wij nu
eens zouden kijken wat er gebeurt als we een magneet in de
buurt brengen van onze motor. Waw! Dit is niet wat we hadden
gedacht. Aanvankelijk stoten de twee magneten elkaar af,
maar dan ontdekken ze dat als de magneet op een vaste straal
orbit rond de elektromotor dat de kracht gelijk blijft.
Vandaar dat ze dit experiment “Galaxy one ” hebben gedoopt
naar analogie met de middelpuntvliegende kracht waarmee
planeten rond de zon draaien. De elektromotor wordt in dit
experiment heel even de zon van het heelal. Dankzij dit
out-of-the-box denken, wordt even later de eerste Vliegende
Motor geboren |
15)
MKK, de Mobiele Kunstcontainer Kortrijk -
ontwerp |
Team MKK:
Viktor Coeman - Guillaume Vermoortele |
Kortrijk |
6
Elektromechanica
leerkracht:
Jan.Declercq |
Beschrijving: MMK is een project waarbij een container wordt omgebouwd
en ingericht als labo kunsteducatie voor jongeren. |
Resultaat: Als resultaat is de container
ingericht als labo kunsteducatie voor jongeren. De
container werd volledig voorzien van wanden en
plafond waarin kabels werden weggewerkt. In principe
dient de bezoeker een SMS te sturen en een raadsel
op te lossen, hierna ontvangt de bezoeker een code
waarmee een automatische rolpoort opengaat en de
bezoeker toegang krijgt tot de container. Hierin is
muziek, projectie en aangepaste verlichting voorzien
om kunstvoorwerpen te presenteren op een
ervaringsgerichte manier. Bezoekers beleven een
ongeziene ervaring. |
16)
Own Paste tandpasta - ontwerp |
GO! Stevens &
Borremans: Sophie Stevens - Morgan Borremans |
 |
Sociaal en
Technische Wetenschappen
leerkracht:
Nele Demedts |
Beschrijving: Zie
bijlage |
Resultaat: |
17)
Pancake Bot - ontwerp |
De
wentelteefjes:
Aaron Degroote -
Jess Hendricks - Xandro Vantieghem |
 |
5 Industriële
wetenschappen
leerkracht:
Tomas Van
den Hende |
Beschrijving: De opdracht was heel kort:
ontwerp een zowel mechanisch, elektrisch en
PLC-gestuurde kleinschalige industriële machine (met
voorkeur geautomatiseerd) met actuatoren die ter
beschikking zijn in het lokaal engineering. Het
concept is vrij te bepalen na onderling overleg.
Hier is gekozen voor het “printen” van
pannenkoekendeeg op een bakplaat. Dit gebeurt met
behulp van een joystick en kan eventueel uitgebreid
worden met vaste programma’s. |
Resultaat: Dit project wijkt een beetje af
van de rest door het ludieke karakter. De
constructie is bijna klaar, al is het hier nog
wachten op een paar bestellingen. |
18)
Project air resistance - experiment |
Team Air Resistance:
Wouter Duvilliers -
Marlies Pieters - Thomas Ehouarne |
 |
6 wetenschappen wiskunde
leerkracht:
Jens
Vroman |
Beschrijving: Wij hebben meegedaan met een
project genaamd asgard (VII).
zij zenden elk jaar een weerballon in de lucht en er worden
dan teams geselecteerd door de jury. de geselecteerde teams
mogen een experiment meesturen. het project vond plaats in
Brussel en is georganiseerd door het Sint-Pieter college
Jette en ESERO; wij hebben het effect van de ijlere lucht op
een motor gemeten in de hogere luchtlagen (29 km) met behulp
van een weerballon. we hebben dit gedaan met behulp van
arduino. |
Resultaat: Wij hebben goede resultaten
verkregen, en hebben een tabel kunnen opstellen met
het stroomverbruik van de motor. met deze grafiek
kan je enkele dingen afleiden bv de snelheid,
hoogte,...
facebook
Project Air resistance - facebook
Asgard
VII |
19)
Raket met brandstof op basis van sorbitol -
experiment |
Team Rocket:
Jens Vroman - Rob Deprez - Justine Moerman - Jonas Devos - Brecht
houvenaghel |
 |
5 Wetenschappen
wiskunde
leerkracht:
Jens
Vroman |
Beschrijving: We maakten een raket met
brandstof op basis van sorbitol en zouden de lont
aansteken met een vonk dat ontstaat door stroom uit
citroenen. |
Resultaat: We zijn op dit moment nog bezig
met het laatste prototype maar het was onhaalbaar om
de lont aan te steken met behulp van stroom uit
citroenen omdat we er teveel nodig hadden. Tot nu
toe was de raket te zwaar om op te stijgen. We
hebben ook al verschillende lanceertechnieken
getest. |
20)
RC Car Offroad - ontwerp |
Team Offroad:
Alexander Tibergyn - Arno Vandecaveye |
Kortrijk |
6
Elektromechanica
leerkracht:
Jan.Declercq |
Beschrijving: Een bestaande RC car met benzinemotor ombouwen naar
elektrisch aangedreven wagen en remote control + ontwerpen
metalen frame |
Resultaat: Beschrijving digitaal in GIP-naslagwerk! |
21)
Reflexspel - experiment |
De
lichtkloppers:
Cleys Anouck -
Arno Vanneste |
 |
5 Industriele
Wetenschappen
leerkracht:
Kenny
Coppin |
Beschrijving: Een spel waarbij het de
bedoeling in om zoveel mogelijk om de knoppen die
oplichten. |
Resultaat: Realisatie van de opstelling en
schrijven van het programma |
22) Scientific English: writing computer code for
recycling projects
lessenreeks |
SAM Recycling Team:
Anseele Julia - Caesemaeker Xander - Claerbout Liesbeth -
Defranck Matthijs - De Pauw Victor - Desmet Liesel - Duhamel
Ewout - Gyselinck Baptiste - Hanssens Marthe - Ingelbeen
Sophie - Terryn Jemme - Vantomme Veerle
Er komen 3 à 4 afgevaardigden naar de Eureka-Award |
 |
5 wetenschappen wiskunde
leerkracht:
Ivan
Lietaert |
Beschrijving: Na een werfbezoek aan Galloo Recycing hebben leerlingen in
het Engels gewerkt aan het schrijven van programma's
(computer code) ivm recyclage van afval. Ze gebruiken
hiervoor oa de Raspberry Pi. Progammeertaal: Python. |
Resultaat: Muziekstukjes rond het thema 'recycling' met Sonic Pi
geprogrammeerd - een website over scheidingstechnieken
gebruikt op de Galloo-werf |
23)
Tandpasta maken - ontwerp |
De squad:
Berael
Jolien - Van Molle Robbe - Mahy Simon - Vanden Eynde
Dorian |
 |
Sociaal en
Technische Wetenschappen
leerkracht:
Nele Demedts |
Beschrijving: In de les chemie hebben we zelf
onze eigen tandpasta gemaakt met daaraan gekoppeld
een ontwerp voor een tandpasta verpakking. |
Resultaat: Video in bijlage |
24)
Tandpasta maken - ontwerp |
Dab white:
Gamze - Loubna - Zineb - Selin |
 |
Sociaal en
Technische Wetenschappen
leerkracht:
Nele Demedts |
Beschrijving: First we will poor 15ml water -
After we poored water you can choose any colour of
dye you want, we chose the colour blue - Then we
will add 15g of chalk - Don't put everything at once,
make sure to put little by little so it wil be easy
to mix with each other - After we added the chalk to
the mixture, we will measure 8ml of Sarbitol - Once
we measured the Sarbitol, we will poor it in the
mixture - Now we start with the seconde mixture,
measure first 10ml of Glycerine - Secondly add 1gram
of Xanthan powder - Mix it togheter with the 10ml of
Glycerine - For the third and last mixture, use 4ml
neutral soap - And 3 to 6 drops of peppermint oil -
Now we have three mixtures: mixture one, two and
three - Now mix mixture one and two togheter - Once
you mixed both mixtures togheter, add mixture number
three - Once everything is done and all the mixtures
are mixed with each other, add 2 to 3 drops of
Parabens - After that, poor the mixture on a clear
paper - And start rolling the mixture like so - Once
you're done with rolling, put the mixture in your
tube and squeeze the mixture in to the tube - This
should be the result of that - After the mixture is
in your tube you need to fold the hole so your
toothpaste can't get out - You hold it like this and
start folding, make sure not to press hard - This is
your final result |
Resultaat: Zie powerpoint |
25)
The Rolling Balls - ontwerp |
Samson en de Gerten:
Robbe
Vanbeylen - Michiel De Dobbelaere - Yoran Deketelaere |
 |
5 Industriële
wetenschappen
leerkracht:
Tomas Van
den Hende |
Beschrijving: De opdracht was heel kort:
ontwerp een zowel mechanisch, elektrisch en PLC-gestuurde kleinschalige industriële
machine (met voorkeur geautomatiseerd) met actuatoren die
ter beschikking zijn in het lokaal engineering. Het concept
is vrij te bepalen na onderling overleg. Hier is gekozen
voor een machine waarbij er de mogelijkheid is om uit drie
groottes kogels (voor kogellagers) een bepaald aantal te
kiezen zodat de assemblage van een specifieke lager vlugger
wordt uitgevoerd |
Resultaat: Het mechanisch ontwerp is zo goed
als klaar. De komende weken wordt de bedrading en programmatie gepland. |
26)
To make toothpaste - ontwerp |
CIMK:
Chloé Dath -
Kimberley Oramba - Ines Morales - Mina El- Akel
|
 |
Sociaal en
Technische Wetenschappen
leerkracht:
Nele Demedts |
Beschrijving: To make toothpaste you will
need 3mixing cups and a funnel to avoid spilling. In
the first mixing cup add 15 ml of water (distilled
water), 2 to 4 drops of food coloring, 15 gram of
chalk and 8 ml of sorbitol. Mix well with a stir bar
or spatula. In the 2nd moxing cup add 10 ml of
glycerin and 1gram of xanthan powder. In the 3rd
mixing cup add 4ml of natural neutral soap, 3 to 6
drops of pepermint oil. Pour all 3 mixed ingredients
in one mixing cup, stir well wirh a stir bar and add
2 to 3 drops of paraben for better preservation.
Stir everything together till it's evenly
distributed and a homogeneous paste os made. Pour
the mixture (toothpaste) in a 30 ml aluminium tube
and close well with a tibe air duct. |
Resultaat: |
27)
Vliegende Hart & Sticky Battery - ontwerp |
Het Vliegende Hart STEAM TEAM:
Victor Duron - Tondat Kevin - Ian Van Oostende |

Life & STEAM school |
Biotechnologische
wetenschappen
leerkracht:
Alexandra Lybaert |
Beschrijving: De leerlingen van 5BIO gaan de LITTLE LILLY STEAM
CHALLENGE aan om zo snel mogelijk een creatieve elektromotor
te ontwikkelen. De elektromotor samen met
batterijtechnologie staat immers centraal in de volledige
omslag naar gezonde energie. Om de leerlingen te tonen dat
de elektrische motor vele malen eenvoudiger is dan een
fossiele verbrandingsmotor baseren ze hun concept op de
eenvoudigste elektromotor ter wereld. Met een paar
supermagneten, een1,5 Volt batterij ,een hamer, een nagel en
heel veel goesting knutselen ze hun eerste elektromotor in
elkaar. Zo demonstreren de leerlingen uit deze
technologische TSO richting Biotechnologische wetenschappen
hun echte kracht : een can-do mentaliteit, hands-on leren,
handigheid & creativiteit.
De leerlingen van 5BIO gaan zelf online op zoek naar wat een
elektromagneet is. Wat is het? Wat doet het? Hoe kan je zelf
een elektromagneet maken? Wat kan je daarmee doen? In dit
experiment moeten ze zelf een elektromagneet maken en
onderzoeken wat er gebeurt. Na dit experiment heeft de TESLA
motor geen geheimen meer. Dit experiment toont aan dat Tesla
goed bezig is. En het kan nog beter. Omdat de elektrische
batterijen zeer zwaar zijn, zijn de banden dik en heeft de
Tesla meer bandenstof dan een SUV. En omdat de capaciteit
van de batterijen beperkt is, weegt een Tesla nu 2 ton om 80
kg te transporteren. Maar waarom heeft de Tesla zoveel
batterijen nodig? Dat moet en kan lichter.3kWh/100 km moet
haalbaar zijn. Misschien zijn biomaterialen wel de toekomst
om onze mobiliteit nog efficiënter, lichter en
duurzamer te maken |
Resultaat: Als het Korte Wapper Steam team zijn eerste ontwerp klaar
heeft gekregen binnen de minuut, verspreidt het STEAM virus
zich al heel snel in de klas. Een van de TEAM leden zet de
anderen vliegensvlug aan om ook aan de slag te gaan. Ook zij
willen de challenge winnen. Het Korte Wapper team is eerst
verontwaardigd als ze zien dat leden van het Vliegende Hart
team komen leren van hun eerste design. “Ze hebben ons idee
afgepakt”. Maar algauw zien ze in dat juist samenwerken en
ideeën van anderen integreren om verder op te bouwen, de weg
is die we ook in het onderwijs & industrie moeten inslaan om
sneller te kunnen innoveren en implementeren . Het duurt
niet lang of de saaie koperdraad is getransformeerd in een
hart en met behulp van een hamer, laten ze het langzaam
ronddraaiende hart rondvliegen. Bravo! Om een alledaags
voorwerp te gebruiken in het ontwerp en het een nieuwe
functie te geven.
Als het Korte Wapper Steam team een elektromagneet kan
testen/ onderzoeken met een kapotte kapstok, dan moeten wij
dat toch kunnen met een 1,5 volt batterij? Dit doen ze niet
op de manier die je zou verwachten. Ook hier slagen ze erin
om het bestaande paradigma te doorbreken dat je een batterij
moet gebruiken om energie op te slaan of om stroom te
genereren. Nee, een batterij heeft een ijzeren omhulsel dus
kan ze het ook gebruiken om magnetisme te demonstreren. De
batterij plakt aan de ferromagnetische binnenkern van de
spoel en valt als de stroom uitgaat. Waw! Het experiment
werd dan ook terecht “Sticky Battery” gedoopt. De kracht van
de verwondering komt in dit korte maar krachtige
experiment heel sterk tot uiting, alsook de
intrinsieke motivatie om nu echt te gaan begrijpen
wat er gebeurt. De boodschap is duidelijk een
elektromagneet is echt niet zo moeilijk als het
lijkt en het is een belangrijke sleutel voor gezonde
lucht |
28)
Voetbaltafel - ontwerp/experiment |
De Teamplayers:
Jonathan Buyck - Jens Vanovertveldt |
Kortrijk |
6
Elektromechanica
leerkracht:
Jan.Declercq |
Beschrijving: Een klassieke voetbaltafel of
bak wordt geautomatiseerd zodat het balletje
automatisch terug in het spel wordt gebracht!
Doelpunten worden geregistreerd en op een display
weergegeven – Sturing met BECKHOFF PLC |
Resultaat: Uitvoerige beschrijving
beschikbaar in GIP-naslagwerk! |
de projecten
2016

Voor jongens
en meisjes met goesting in STEM ...
STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics
In het Nederlands lees je dit
als: "exacte wetenschappen, techniek/technologie,
ontwerp/creatie en toegepaste wiskunde"
|